Aan tafel met... lelie 'Ducati'
27-11-2018
Deze week zijn we op bezoek geweest bij Lilies of life.
Niels vertelt in onderstaande video over ‘Ducati' een mooie donkerrode lelie. Benieuwd naar de unieke eigenschappen van deze lelie?
Ook uw producten online en offline promoten bij CNB?
Aan tafel met… is een nieuw initiatief van CNB. Letterlijk aan tafel met het product en/of de inzender is de insteek. Zoek jij nog een plek om (gratis) je product te promoten? Kijk dan hier voor meer informatie en meld je aan! Let op, er is beperkte beschikbaarheid.
.jpeg)
Vergelijkbaar nieuws
Recordomzet dankzij prijsstijgingen in tulp en lelie
14 oktober 2025Tijdens onze Algemene Ledenvergadering op 9 oktober presenteerden wij een recordomzet van € 364 miljoen over het handelsjaar 2024-2025. Dit betekent een stijging van € 39 miljoen ten opzichte van het vorige jaar. De groei is vooral te danken aan de prijsontwikkeling bij tulpen (+37%) en lelies (+10%), veroorzaakt door een tegenvallende oogst en daarmee schaarste. Ook bijzondere bolgewassen lieten een gemiddelde prijsstijging van 4% zien. Hoewel het segment Koelen & Prepareren een omzetdaling kende van € 6,8 naar € 5,6 miljoen, verwachten wij dat de bezetting komend seizoen zal verbeteren door betere oogstomstandigheden. Het totale resultaat voor belasting kwam uit op € 1,74 miljoen, iets lager dan vorig jaar, maar nog steeds goed voor een restitutie van 8% aan onze leden. Daarnaast reserveren wij € 250.000 voor het programma Toekomst Bollenvak. Samen werken aan een toekomstbestendig bollenvak Met het programma Toekomst Bollenvak, waarin wij samenwerken met Anthos, KAVB, Keukenhof en Hobaho, richten wij ons op belangrijke thema’s zoals certificering, verduurzaming en communicatie. Onze voorzitter Tinus Teeuwen benadrukte dat samenwerking in de sector essentieel is: “We hebben elkaar keihard nodig. Van veredeling tot afzet, alleen samen kunnen we de uitdagingen aan.” Binnen het programma is een werkgroep certificering actief, die kwekers informeert, ondersteunt en helpt bij het zetten van stappen richting verduurzaming. De ambitie is om binnen vijf jaar uitsluitend met gecertificeerde partijen samen te werken. Ook op het gebied van communicatie worden stappen gezet. Er is een aparte werkgroep gestart om zichtbaar te maken wat er al goed gaat in het bollenvak. “We zijn niet gisteren begonnen met verduurzaming,” aldus Teeuwen, “er gebeurt al veel en dat mogen we best laten zien.” Verbinding en ondernemerschap Onze interim-directeur Angelique van der Lugt, sinds een half jaar actief bij CNB, ondersteunt het managementteam bij strategische projecten zoals de IT-upgrade en de positionering van Koelen & Prepareren. Met haar brede ervaring in de voedingsmiddelenindustrie en sierteeltsector ziet zij CNB als een innovatieve en ondernemende organisatie met sterke betrokkenheid van onze leden.
Roselily in de spotlight op Bloemencorso Rijnsburg!
20 augustus 2025Roselily schittert op het Bloemencorso Rijnsburg – Publieksprijs voor De Looff Innovation Tijdens het jaarlijkse Bloemencorso in Rijnsburg wist de praalwagen van De Looff Innovation het publiek te betoveren. De wagen, rijkelijk versierd met Roselily-lelies, won de publieksprijs – een prachtige erkenning en mooie promotie voor Roselily, een gewaardeerde klant van CNB! De Roselily, met haar dubbele bloemen en pollenloze karakter, kwam schitterend tot haar recht. De combinatie van stijl en vakmanschap trok veel bekijks en laat zien wat er mogelijk is als kwekers, ontwerpers en promotiepartners samenwerken. Wij feliciteren De Looff van harte met dit succes en zijn trots op de zichtbaarheid die Roselily hiermee heeft gekregen. Een bloem die indruk maakt – op het corso en daarbuiten!

Gebeurtenissen (Blog Paul)
23 juli 2025We constateren veelvuldig met elkaar dat er veel veranderd in het bloembollenvak. Maar het is nu zomer en een aantal gebeurtenissen zijn ‘business as usual’. Het is mooi weer met af en toe een donderbui, er zijn veel vakgenoten met vakantie en de achterblijvers weten dat ze aan de bak moeten met rooien, pellen, sorteren, tellen en inpakken. In de bemiddeling in tulpen staan we 4% in stuks achter op oogst 2024 en 12% ten opzichte van oogst 2023. De slechte oogstjaren 2023 en 2024 en het diepe rapen eisen haar tol. Het oogstjaar 2025 zag er vanaf planttijd al goed uit maar de stuks zijn niet de grond in gegaan. Dit zien we ook in de daghandel terug. De gevreesde prijsval blijft uit. In de voorverkoop van lelies is een ander beeld zichtbaar. In de bemiddeling lopen we nu bijna 13% voor in stuks op oogst 2024 en ruim 5% op oogst 2023. Vooral oogstjaar 2023 was bijzonder slecht en dat blijkt. De markt kan de stuks goed aan blijkt uit de prijsvorming. Die ligt ruim 10% hoger dan oogst 2024. Ondertussen neemt de druk vanuit de maatschappij op de bloembollenteelt alleen maar toe en is er heel veel werk te doen vanuit ‘Toekomst bollenvak’. Laten we ervoor zorgen dat het ‘zoet’ van de markt het ‘zout’ van het maatschappelijk draagvlak kan keren.